A Mosoly Otthon Alapítvány az autizmussal élő fiatalokat fogja össze. Öt évvel ezelőtt megálmodtak és létrehoztak egy olyan művészeti programot, amely páratlan a világon. Kezdetben kiállításokon, árveréseken mutatták be az autista művészek alkotásait, 2013-ban azonban egy önálló divatmárkát is létrehoztak AUTISTIC ART néven. Bella Viktóriával és Somogyi Nórával, a Mosoly Otthon Alapítvány kommunikációs csapatának tagjaival beszélgettünk.
IgenÉlet: Példa nélküli kezdeményezés az Önöké, hiszen nincs a világon még egy dizájnmárka, amely az autista művészek alkotásain alapulna. Mikor jött létre az Autistic Art és mi volt az elsődleges motiváció?
Mosoly Otthon: 2010-ben indult el a Mosoly Otthon Alapítvány művészeti programja, amely jelenleg hat autistákat ellátó lakóotthonban érhető el Tarr Hajnalka képzőművész vezetésével. A művészeti foglalkozásokon születő rajzokat, alkotásokat jótékonysági aukciókon és kiállításokon mutatjuk be, valamint a kiemelkedő alkotások megjelennek az Autistic Art dizájn divatmárka termékein is. A márka 2013-ban hernyóselyem sálakkal debütált. A dizájnmárkája egyedülálló módon egyesíti a művészetet, a dizájnt és a jótékonyságot, a célja többek között annak bemutatása, hogy autisták közreműködésével is készülhetnek minőségi dizájntermékek, illetve hogy az autista fiatalok is aktív, hasznos tagjai lehetnek a társadalomnak, akik értékteremtő munkát végeznek. A termékek eladásából befolyó összeggel az autista lakóotthonokat, illetve a művészetterápiás foglalkozások fennmaradását segíti az alapítvány. A Mosoly Otthon Művészeti Program és az Autistic Art a művészeti-, terápiás és pénzügyi célok mellett kiemelten fontosnak tartja a társadalomformáló hatást is. Fontos és érdemes megismernünk az autizmussal élők izgalmas világát, gondolkodásmódját.
IÉ.: Hány autista alkotó vesz részt a programban?
M.O.: A művészetterápiás foglalkozások jelenleg 6 autista lakóotthonban érhetőek el, a foglalkozásokon jelenleg 60 fiatal vesz részt rendszeresen. Az alapítvány minden olyan fiatalnak felkínálja ezt a lehetőséget, aki kedvet érez az alkotáshoz, rajzkészségétől függetlenül. A közel hétezer darabos, napról napra bővülő autista rajzgyűjteményünk is igazolja, hogy a rajzoló saját, csakis önmagára jellemző világa az, amitől a rajza megismételhetetlenné és értékessé válik.
IÉ.: Milyen művészeti foglalkozásokon vesznek részt a művészek? Hogyan kell elképzelnünk egy-egy kollekció megszületését?
M.O.: A művészeti foglalkozásoknak a lényege, hogy az alkotó érzelmi és technikai támogatást kap ahhoz, hogy a lehető legszabadabb formában, elvárások nélkül alkothasson, sikerélményhez jusson. A megerősítés akkor is megtörténik, ha a rajzoló csak egyetlen vonalat húz a papírra. Amikor egy kollekció tervezésének pillanatához érkezünk, a tervezővel együtt kiválasztjuk azokat a rajzokat, amelyeket a leginspirálóbbnak vélünk egy-egy termék létrehozásához. Fontos számunkra, hogy a tervező érezze, olyan alkotásokkal dolgozhat, amelyek őt személy szerint a leginkább motiválják egy termék létrehozásában.
IÉ.: Hogyan inspirálják az alkotókat? Kell egyáltalán bármilyen inspiráció?
M.O.: A legtöbb alkotónk számára önmagában a rajzolás, a foglalkozásokon átélt támogatás és a figyelem adja az inspirációt az alkotáshoz. Ha azt érezzük, hogy a rajzolónk elakad, jobban motiválná, ha témában vagy megoldásban kívülről kapna megerősítést, akkor általában olyan ötleteket vetünk fel számára, amiről tudjuk, hogy közel állnak hozzá, csak kell egy kis segítség, hogy ezt papíron is kifejezze.
IÉ.: Milyen hatással vannak ezek a művészeti foglalkozások az autista művészekre? , Hogy élik meg, hogy a saját alkotásaikat pulóvereken, sálakon, borcímkéken látják viszont?
M.O.: A lakóotthonokban élő fiatal autista felnőttek között számos olyan ember van, aki az autizmusban mélyebben érintett, ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül képes felfedezni, hogy az adott terméken az ő rajza látható. Ugyanakkor azok az alkotóink, akiknek ez nem okoz nehézséget, nagyon örülnek és büszkék, ha látják és tudják, hogy a rajzaikat például kiállításokon olyan emberek csodálják, akiket ők nem is ismernek. Számtalan megható pillanatnak lehettünk tanúi akkor is, amikor egy-egy elkészült terméket megmutattunk a rajz alkotójának. Mind a művészeti foglalkozások, mind pedig a termékek új kapukat nyitnak meg azoknak, akiknek az autizmus miatt sokkal kevesebb lehetőség áll eleve rendelkezésére ahhoz, hogy a külvilágnak megmutassák a bennük rejlő értékeket.
IÉ.: A selyemsálak hatalmas sikereket értek el a tavalyi évben. Hogyan készülnek?
M.O.: Az Autistic Art termékcsaládjának első tagjai a hernyóselyem sálak voltak, a selymen ugyanis kiválóan érvényesülnek az alkotások rendkívül erős színei. Révész Eszter textiltervezővel kiválasztjuk azokat a rajzokat, amelyek a legígéretesebbnek tűnnek a selymen. Ezt követően Eszter számtalan variációt készít, amelyekből hosszas tanakodás után sikerül kiválasztanunk a legizgalmasabbakat. A grafikai terveket ezután egy milánói textilgyárnak küldjük el, ahol digitális textilnyomással 100 százalékos hernyóselyem anyagra kerülnek a grafikák. Az így elkészült anyagot itthon szabjuk le, illetve szegjük be.
IÉ.: A sálak, pulóverek megvásárlásával hogyan tudjuk támogatni az alkotókat? És miért van szükség a támogatásra?
M.O.: Az Autistic Art termékeinek eladásának eredményével, az aukciókból befolyó összeggel, illetve kiállítások szervezésével az alapítvány 11 magyarországi, az autizmussal élők igényeire specializálódott bentlakásos civil fenntartású lakóotthont és a Mosoly Otthon Művészeti Programot támogatja. A támogatás összege az elmúlt hat évben meghaladta a 120 millió forintot, erre szükség is van, hiszen az autisták helyzete Magyarországon meglehetősen mostoha. Az érintett családoknak nagyon komoly anyagi terhet jelent egy-egy autista ellátása, az állami támogatás mértéke pedig messze elmarad a nyugat-európai szintekhez viszonyítva. Ehhez képest a probléma 100-ból egy embert itthon is érint. Az alapítvány által támogatott lakóotthonokban több mint 200 autista fiatalt látnak el.
IÉ.: Milyen terveik vannak a jövőre nézve? Új termékek, kollekciók, esetleg kiállítás?
M.O.: Az alapítvány folyamatosan keresi azokat a partnereket, akikkel együttműködhet. Az autista alkotók motívumai eddig hernyóselyem sálakon, selyemruhákon, pulóvereken, valamint papír-írószereken köszönnek vissza. Idén megújult márkakoncepcióval álltunk elő, amelynek lényege, hogy a márka más gyártók termékei felé is nyit, így a grafikák és motívumok a nem saját gyártású termékeken is meg tudnak jelenni. A karácsonyi időszak közeledtével egy új együttműködés indult a Luka, Bolyki, Etyeki Kúria borászatokkal, illetve a Kockacsoki manufaktúrával, így ma már Autistic Art motívumokkal díszített exkluzív borok és csokoládék is kaphatóak. A cél, hogy növeljük az elért társadalmi csoportokat, így az eladásokból származó bevételt, amely további forrásokat biztosít a művészeti program és az autista otthonok számára.
Szilvási-Kassai Eszter